En aquest article em propòs reflexionar sobre la recerca de mecanismes de representació literària de la diferència cultural i econòmica que es proposen erosionar la separació que justifica la dicotomia jo/altre. Ho faré a partir de l'estudi d'un cas concret: el volum La pell de la frontera (2014) de Francesc Serés. Aquest llibre contribuí a difondre la situació desesperada de molts migrants, així com també a denunciar la desatenció institucional davant d’uns canvis socials, econòmics i demogràfics que han modificat d’arrel la composició de molts pobles del Baix Cinca i del Segrià. En la meva lectura partiré de la hipòtesi que la representació dels objectes emprats i dels escenaris ruïnosos serveix a Serés per bastir un relat sobre el contacte amb la diferència que erosioni la barra mateixa de la dicotomia jo/altre. Estructuraré la meva interpretació en tres parts, on estudiaré: a) el procés de desplaçament de la posició d'autor, b) l’ús dels objectes usats com a lloc de contacte amb un altre que no es vol representar com a tal i c) l'erosió de la identitat de l'autor i de la representativitat de l'altre en un marc col·lectiu.
Published on 27/09/18
Accepted on 27/09/18
Submitted on 27/09/18
Volume 33, Issue 2, 2018
DOI: 10.7203/caplletra.65.12617
Licence: CC BY-NC-SA license
Are you one of the authors of this document?