Abstract

This study analyses the diversity of criteria with which the plays by Calderón were assessed during the first half of the 19th century, and the different classification as canon or model to which his dramatic works were ascribed. We present an explanatory review of the comments to which his works gave rise in order to observe how, when and why they became part of the canon, in what sense they were canonized (poetically, dramatically, ideologically, religiously, morally), and also how that canon was transformed throughout the 19th century. This transformation took place both on the grounds of the evolution of art and of the use of an author who was representative of Spanish literature to justify the respect for national literary tradition based on the acceptance of a sense of poetic and political progress of nations. The article starts by analysing how the poetic imagination of Calderón is granted the category of a national artistic or ethical/religious feature, according to the critics. It continues by studying the approaches that required its aesthetic/political relativization depending on history, and how this fact implies a moral canonization. This, in turn, leads to the conflict between a static canon and a canon which is dynamic as part of history and because of history.


References

Rodríguez Sánchez de León, María José, «La contribución española a la Weltliteratur: la canonización del teatro barroco en la crítica de la Ilustración y el Romanticismo», en El teatro del Siglo de Oro ante los espacios de la crítica. Encuentros y revisiones, ed. Enrique García Santo-Tomás, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2002, pp. 237-273.

Blair, Hugo, Lecciones sobre la Retórica y las Bellas Letras, las tradujo del inglés D. José Luis Munárriz, Madrid, J. Ibarra, 1816-18173 [1798-1801].

[Böhl de Faber, Nicolás], Sobre el teatro español. Extractos traducidos del alemán de A. W. Schlegel por un apasionado de la nación española [s.i.t.].

Carnero, Guillermo, Los orígenes del Romanticismo reaccionario español: el matrimonio Böhl de Faber, Valencia, Universidad de Valencia, 1978.

Gil de Zárate, Antonio, Manual de literatura. Parte segunda, Madrid, Boix, 1844.

Jauss, Hans Robert, «El lector como instancia de una nueva historia de la literatura», en Estética de la recepción, ed. José Antonio Mayoral, Madrid, Arco Libros, 1987, pp. 59-85.

Lista y Aragón, Alberto, Lecciones de literatura española, explicadas en el Ateneo Científico, Literario y Artístico, Madrid, Nicolás Arias, 1836.

Mayoral, José Antonio (ed.), Estética de la recepción, Madrid, Arco Libros, 1987.

Milá y Fontanals, Manuel, Estética y teoría literaria, ed. Pedro Aullón de Haro, Madrid, Verbum, 2002.

Mignolo, Walter, «Los cánones y (más allá de) las fronteras culturales (o ¿de quién es el canon del que hablamos?)», en El canon literario, ed. Enric Sullà, Madrid, Arco Libros, 1998, pp. 237-270.

Pozuelo Yvancos, José María y Rosa M.ª. Aradra, Teoría del canon y literatura española, Madrid, Cátedra, 2000.

Ramos Corrada, Miguel, La formación del concepto de literatura nacional española: las aportaciones de Pedro J. Pidal y Antonio Gil de Zárate, Oviedo, Universidad de Oviedo, 2001.

Rodríguez Cuadros, Evangelina, «Teatro español del Siglo de Oro: del canon inventado a la historia contada», Revue International de Philosophie, 252, 2010, 2, pp. 247-276.

Rodríguez Sánchez de León, María José, La crítica dramática en España (1789-1833), Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1999.

Rodríguez Sánchez de León, María José, La crítica ante el teatro barroco español (siglos xvii-xix), Salamanca, Almar, 2000.

Rodríguez Sánchez de León, María José, «La contribución española a la Weltliteratur: la canonización del teatro barroco en la crítica de la Ilustración y el Romanticismo», en El teatro del Siglo de Oro ante los espacios de la crítica. Encuentros y revisiones, ed. Enrique García Santo-Tomás, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2002, pp. 237-273.

Back to Top

Document information

Published on 16/11/17
Accepted on 16/11/17
Submitted on 16/11/17

Volume 10, Issue 1, 2017
Licence: CC BY-NC-SA license

Document Score

0

Views 2
Recommendations 0

Share this document

claim authorship

Are you one of the authors of this document?