Resumen

Studies on music of the Conquest and the Colonial Period in Spanish America usually favor information obtained from ecclesiastical sources or about religious topics while frequently neglecting other sources and documents which would allow assumptions about the relationship between music and the development of the earliest Spanish-American theater. To question this behavior, in the firstpart, I comment on some data related to the Archive of the Town Council of the City of Mexico, an outstanding secular source as it records a great deal of data about Spanish music in sixteenth-century Mexico. In the second part, I comment on a jácara kept in the archives of the Cathedral of Bogota, which is interesting because the popular character of the composition goes beyond what is strictly liturgical.

Texto completo

The PDF file did not load properly or your web browser does not support viewing PDF files. Download directly to your device: Download PDF document

Referencias

Actas del Cabildo de la Ciudad de México, ed. Ignacio Bejarano, México, Municipio Libre, 1889.

Beutler, Gisela, Studien zum spanischen Romancero in Kolumbien in seiner schriftlichen und mündlichen Überlieferung von der Zeit der Eroberung bis zur Gegenwart, Heidelberg, Winter, 1969.

Buezo, Catalina and Nuria Plaza Carrero, «Tipología de las formas breves», in Historia del teatro breve en España, dir. Javier Huerta Calvo, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2008, pp. 63-119.

Castellanos, Juan de, Elegías de varones ilustres de Indias, ed. Gerardo Rivas Moreno, Bogotá, Villegas, 1997.

Cienfuegos Antelo, Gema, «Villaviciosa», in Historia del teatro breve en España, dir. Javier Huerta Calvo, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2008, pp. 386-399.

Cotarelo y Mori, Emilio, Colección de entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas desde fines del siglo XVI a mediados del XVIII, Madrid, Nueva Biblioteca de Autores Españoles, 1911.

Davis, Charles and John E. Varey, Actividad teatral en la región de Madrid según los protocolos de Juan Garcia de Albertos, 1634-1660, Estudio y documentos, London, Tamesis, 2003.

Díaz del Castillo, Bernal, Historia verdadera de la conquista de la Nueva España, ed. José Antonio Barbón Rodríguez del manuscrito Guatemala, México, El Colegio de México/DAAD/Universidad Nacional Autónoma de México/Ministerio de Asuntos Exteriores de España/Cooperación Española, 2006.

Federmann, Nicolaus, Indianische Historia, ed. Juan Friede, München, Renner, 1965.

Frenk, Margit. «Poesía y música en el primer siglo de la colonia», in La otra Nueva España. La palabra marginada en la colonia, coord. Mariana Masera, Barcelona, Azul/Universidad Nacional Autónoma de México, 2001, pp. 17-39.

García Icazbalceta, Joaquín, Don fray Juan de Zumárraga, primer obispo y arzobispo de México, México, Porrúa, 1947.

Huerta Calvo, Javier (dir.), Teatro breve: de los siglos XVI y XVII; entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas, Madrid, Taurus, 1985.

Leonard, Irving, Libros del Conquistador, México, FCE, 1953.

Méndez, María Águeda and Georges Baudot, Amores prohibidos: La palabra condenada en el México de los virreyes. Antología de coplas y versos censurados por la Inquisición de México, Mexico, Siglo XXI, 1997.

Millares Carlo, Agustín and Juan Ignacio Mantecón, Índice y extractos de los Protocolos del Archivo de Notarías de México (1524-1528), México, El Colegio de México, 1945.

Motolinia, Fray Toribio de Benavente, Memoriales (libro de oro, MS JGI 31), ed. Nancy Joe Dyer, México, El Colegio de México, 1996.

Moreno, Salvador, «Huelga de Trompetas», Diálogos, 48, 1972, pp. 9-10.

Palacios, Mariantonia, Noticias musicales en los cronistas de la Venezuela de los siglos XVI-XVIII, Caracas, Fundación Vicente Emilio Sojo/Fondo Editorial de Humanidades y Educación/Universidad Central de Venezuela, 2000.

Perdomo Escobar, José Ignacio, El archivo musical de la Catedral de Bogotá, Bogotá, Instituto Caro y Cuervo, 1976.

Ramírez, Hugo Hernán, Fiesta, espectáculo y teatralidad en el México de los conquistadores, Madrid/Frankfurt/México, Iberoamerican/Vervuert/Bonilla Artigas, 2009.

Ramírez, Hugo Hernán (ed.), Una fiesta teatral en la Nueva Granada del siglo XVII, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2015.

Ramos Smith, Maya, Censura y teatro novohispano, 1539-1822: ensayos y antología de documentos, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 1998.

Reyes García, Luis, Eustaquio Celestino Solís, Armando Valencia Ríos, Constantito Medina Lima and Gregorio Guerrero Díaz, Documentos nauas de la ciudad de México del siglo dieciséis, México, CIESAS/Archivo General de la Nación, 1996.

Rivera, Octavio, Recursos teatrales en el fasto y la representación teatral en Nueva España en el siglo dieciséis, thesis of doctorate not published, México, El Colegio de México, 2006.

Rodríguez Freyle, Juan, El Carnero, ed. Darío Achury Valenzuela, Caracas, Biblioteca Ayacucho, 1979.

Sahagún, Bernardino de, Historia general de las cosas de Nueva España, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2002.

Stevenson, Robert, The Music of Peru. Aboriginal and Viceroyal Epochs, Washington, D.C., Pan American Union/General Secretariat, Organization of American States, 1959.

Stevenson, Robert, «La música en el México de los siglos XVI al XVII», en La música en México, ed. Julio Estrada, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1986, pp. 7-74.

Toro, Alfonso (comp.), Los judíos en la Nueva España, México, Archivo General de la Nación/FCE, 1932.

Turrent, Lourdes, La conquista musical de México, México, FCE, 1993.

Back to Top

Document information

Published on 11/01/18
Accepted on 11/01/18
Submitted on 11/01/18

Volume 6, Issue 1, 2018
DOI: 10.13035/H.2018.extra01.09
Licence: CC BY-NC-SA license

Document Score

0

Views 0
Recommendations 0

Share this document

claim authorship

Are you one of the authors of this document?