Abstract

Calderón de la Barca is, maybe, one of the most ideologically manipulated writers in Spanish literature. During Franco’s dictatorship Calderón and his plays were turned into an emblem of the regime and its nationalist and catholic values, to the extent that the ultimate meaning of the playwright’s work was in many ways distorted. This article analyses the procedure of manipulation observed in distinct spheres, such as the academic, publishing or theatrical fields, and intends to give an account of how this manipulation has affected our consideration of Calderón’s theatre until today.


References

Torrente Ballester, Gonzalo, «Razón y ser de la dramática futura», Jerarquía, 2, 1937, pp. 61-80.

Álvarez Barrientos, Joaquín, «Pedro Calderón de la Barca en los siglos xviii y xix. Fragmentos para la historia de una apropiación», en Estado actual de los estudios calderonianos, ed. Luciano García Lorenzo, Kassel, Reichenberger, 2000, pp. 279-324.

Andura Varela, Fernanda, «Calderón en la escena española, 1900-2000», en José María Díez Borque y Andrés Peláez Martín, Calderón en escena: siglo XX, Madrid, Comunidad de Madrid, 2000, pp. 123-156.

Checa, Julio, «El teatro español durante los años 50», en Historia de los Teatros Nacionales 1929-1962, Madrid, Ministerio de Cultura, 1993, pp. 106-119.

Entrambasaguas, Joaquín de, «Prefacio», en Domingo Ynduráin, Literatura de España. Edad de Oro, tomo II, Madrid, Editora Nacional, 1972, pp. 9-17.

Frutos, Eugenio, «La dama duende. El veneno y la triaca», en Domingo Ynduráin, Literatura de España. Edad de Oro, tomo II, Madrid, Editora Nacional, 1972, pp. 564-574.

Green, Otis, España y la tradición occidental. El espíritu castellano desde el «Cid» hasta Calderón, Madrid, Gredos, 1969.

Iglesias Feijoo, Luis, «Calderón ayer y hoy. Sobre el origen romántico de la visión actual de Calderón», en Proyección y significados del Teatro Clásico Español. Congreso Internacional: homenaje a Alfredo Hermenegildo y Francisco Ruiz Ramón. Madrid, ed. José María Díez-Borque y José Alcalá-Zamora, Madrid, Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, 2004, pp. 150-172.

Meregalli, Franco, «Consideraciones sobre tres siglos de recepción del teatro calderoniano», en Calderón. Actas del Congreso Internacional sobre Calderón y el Teatro del Siglo de Oro, ed. Luciano García Lorenzo, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1983, vol. I, pp. 103-124.

Peréz Magallón, Jesús, Calderón: icono cultural e identitario del conservadurismo político, Madrid, Cátedra, 2010.

Ridruejo, Dionisio, Casi unas memorias, Barcelona, Planeta, 1976.

Torrente Ballester, Gonzalo, «Razón y ser de la dramática futura», Jerarquía, 2, 1937, pp. 61-80.

Back to Top

Document information

Published on 16/11/17
Accepted on 16/11/17
Submitted on 16/11/17

Volume 10, Issue 1, 2017
Licence: CC BY-NC-SA license

Document Score

0

Views 2
Recommendations 0

Share this document

claim authorship

Are you one of the authors of this document?