Resumen

El presente artículo pretende investigar la pervivencia en el teatro del Siglo de Oro de elementos relacionados con la figura dramática del sátiro. La primera parte del trabajo describe las características principales del personaje del sátiro en el teatro griego antiguo, sobre todo en lo que se refiere a su presentación en el Cíclope de Eurípides, el único drama completo conservado de este fenómeno teatral. Unos pocos fragmentos de otros dramaturgos se evocan también. Desde este punto de partida el estudio considera ejemplos de tres obras áureas escritas respectivamente por Miguel de Cervantes, Lope de Vega, y Juan de Matos Fragoso. La última obra es una refundición del drama lopesco. Se intenta identificar y analizar las similitudes y diferencias principales entre las formas antigua y moderna. The present article seeks to examine the survival in Spanish Golden Age theatre of elements pertaining to the dramatic figure of the satyr. The first part of the paper describes some of the major characteristics of the satyr in ancient Greek drama, especially as can be found in Euripides’ Cyclops, the only extant complete example of this type of theatre. Some other fragments from other playwrights are discussed briefly. From this starting point the study goes on to offer examples from three Golden Age plays written respectively by Miguel de Cervantes, Lope de Vega, and Juan de Matos Fragoso, the last play being a reworking of the Lopean drama. An attempt is made to identify and analyze the main similarities and differences between the two forms, ancient and modern.


Texto completo

The PDF file did not load properly or your web browser does not support viewing PDF files. Download directly to your device: Download PDF document
Back to Top

Document information

Published on 07/10/20
Accepted on 07/10/20
Submitted on 07/10/20

Volume 13, Issue 1, 2020
Licence: Other

Document Score

0

Views 0
Recommendations 0

Share this document

claim authorship

Are you one of the authors of this document?