Abstract

This paper studies some calderonian models of female violence displayed by high-ranked characters, such as queens and tyrants. The analysed plays (La cisma de Ingalaterra, La hija del aire, La gran Cenobia, El mayor encanto, amor y Los tres mayores prodigios) show different applications without any distinction of gender, since the conflicting passions animating those characters respond to constructive patterns that are above the usual identification of male and female roles. The medieval metaphor of the king’s two bodies helps understand the asexual nature of ambition and other similar passions, source of this violence.


References

Valbuena Prat, Ángel, Historia del teatro español, Barcelona, Noguer, 1956. [La hija del aire: pp. 394-404].

Arellano, Ignacio, «Decid al rey cuánto yerra. Algunos modelos de mal rey en Calderón», en El teatro clásico español a través de sus monarcas, ed. Luciano García Lorenzo, Madrid, Fundamentos, 2006, pp. 149-180.

Arellano, Ignacio, «Glosas a La gran Cenobia», Acotaciones, 18, 2007, pp. 9-32.

Arellano, Ignacio, «Mujeres perversas y perversiones femeninas en Calderón», Hispanófila, 175, 2015, pp. 33-47.

«Autosemblanza de Felipe IV», «Apéndice II» de las Cartas de Sor María de Jesús de Agreda y de Felipe IV, ed. Carlos Serrano, vol. 5 del Epistolario español, BAE CIX, Madrid, RAE, 1958, p. 232b.

Boccaccio, Giovanni, De las mujeres ilustres en romance, Zaragoza, Paulo Hurus, Alemán de Constancia, 1494.

Cabantous, Michel, «Le schisme d’Angleterre vu par Calderón», Les Langues Neo-Latines, 62, 1968, pp. 43-58.

Calderón de la Barca, Pedro, El mayor encanto, amor, ed. Alejandra Ulla Lorenzo, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2013.

Calderón de la Barca, Pedro, La cisma de Inglaterra, ed. Francisco Ruiz Ramón, Madrid, Castalia, 1981.

Calderón de la Barca, Pedro, La cisma de Ingalaterra, ed. Juan Manuel Escudero Baztán, Kassel, Reichenberger, 2001.

Calderón de la Barca, Pedro, La gran Cenobia, en Comedias, I, Primera parte de comedias, ed. Luis Iglesias Feijoo, Madrid, Biblioteca Castro, 2006, pp. 307-396.

Calderón de la Barca, Pedro, La hija del aire (primera y segunda parte), ed. Uxue Baztán Salaverri, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, en prensa.

Calderón de la Barca, Pedro, Los tres mayores prodigios, en Comedias, II, Segunda parte de comedias, ed. Santiago Fernández Mosquera, Madrid, Biblioteca Castro, 2007, pp. 1007-1125.

Calderón de la Barca, Pedro, Obras completas, ed. Ángel Valbuena Briones, Madrid, Aguilar, 1959, tomo I, 4ª ed.

Caparrós Escalante, Luis, «Desbordamiento de la personalidad y horror moral en La gran Semíramis», Epos. Revista de Filología, Madrid, UNED, 2, 1986, pp. 49-58.

Delcourt, Marie, L’oracle de Delphes, Paris, Payot, 1981.

Dumézil, Georges, Ouranos-Varuna. Essai de mythologie comparée indo-européenne, Paris, Adrien Maisonneuve, 1934.

Edwards, Gwynne, «Calderón’s La hija del aire in the light of his sources», Bulletin of Hispanic Studies, 43, 1966, pp. 177-196.

Edwards, Gwynne, «Calderón’s La hija del aire and the classical type of tragedy», Bulletin of Hispanic Studies, 46, 1967, pp. 161-194.

Escudero Baztán, Juan Manuel, «El uso de la historia en Calderón. Tragedia e historia en La cisma de Ingalaterra», en La rueda de la fortuna. Estudios sobre el teatro de Calderón, ed. Juan Manuel Escudero Baztán et al., Kassel, Reichenberger, 2000, pp. 15-37.

Escudero Baztán, Juan Manuel, «La construcción de los caracteres en La cisma de Inglaterra. Convención e historia en el personaje de Enrique VIII», en Actas del V Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO), Münster 20-24 de julio de 1999, ed. Christoph Strosetzki, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2001, pp. 479-489.

Escudero Baztán, Juan Manuel, «El tirano calderoniano: la violencia del y para el poder y su refl ejo en los sueños», en Calderón y la violencia. XVI Coloquio anglogermano sobre Calderón (Utrecht, 2011), ed. M. Tietz et al., Vigo, Academia del Hispanismo, 2014, pp. 163-175.

Escudero Baztán, Juan Manuel, «Las estrategias del juego áulico en las comedias mitológicas calderonianas», Romance Quarterly, 64, 2016, pp. 66-76.

Faliu-Lacourt, Christiane, La madre en la comedia, Toulouse, Institut d’etudes hispaniques et hispano-américaines / Universidad de Toulouse-le-Mirail, 1979.

Fernández Mosquera, Santiago, «Las comedias mitológicas de Calderón: entre la fiesta y la tragedia. El caso de Los tres mayores prodigios», en Hacia la tragedia áurea: lecturas para un nuevo milenio, ed. Frederick A. de Armas, Luciano García Lorenzo, Enrique García Santo-Tomás, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2008a, pp. 153-179.

Fernández Mosquera, Santiago, «El signifi cado de las primeras fiestas cortesanas de Calderón de la Barca», en Calderón y el pensamiento ideológico y cultural de su época. Actas del XIV Coloquio Anglogermano sobre Calderón, Heidelberg, 24-28 de julio de 2005, ed. Manfred Tietz y Gero Arnscheidt, Archivum Calderonianum, 11, Stuttgart, Franz Steiner Verlag, 2008b, pp. 209-232.

Fox, Dian, Kings in Calderón: a study in characterization and political theory, London, Tamesis, 1986.

González García, José M.ª, Metáforas del poder, Madrid, Alianza Editorial, 1998.

González Velasco, M.ª Pilar, Variaciones de Segismundo en la obra de Calderón, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1989.

Hesse, Everett W., «Los dos retratos de Semíramis», Estudios sobre el Siglo de Oro en homenaje a Raymond R. MacCurdy, Madrid / Alburqueque, Cátedra / University of New Mexico Press, 1983, pp. 151-157.

Hilborn, Howard W., A Chronology of the Plays of don Pedro Calderón de la Barca, Toronto, Toronto University Press, 1938.

Kantorowicz, Ernst H., Los dos cuerpos del rey. Un estudio de teología política medieval, Madrid, Alianza Editorial, 1985.

Mckendrick, Maleeva, Woman and society in the Spanish drama of the Golden Age, Cambridge, Universidad de Cambridge, 1974. [Sobre Semíramis pp. 203-207]. Manejo la reedición de 2010.

Mckendrick, Maleeva, El teatro en España (1490-1700), ed. José J. de Olañeta, Palma de Mallorca / Barcelona, Libergraf, 1994.

Paredes, Alejandro, «Nuevamente la cuestión del metateatro: La cisma de Inglaterra», en Calderón. Actas del congreso internacional sobre Calderón y el teatro español del Siglo de Oro, ed. Luciano García Lorenzo, Madrid, Centro Superior de Investigaciones Científi cas, 1983, vol. I, pp. 541-548.

Parker, Alexader A., «Henry VIII in Shakespeare and Calderón: An appreciation of La cisma de Ingalaterra», Modern Language Review, 43, 1948, pp. 327-357. Reimpreso en John E. Varey (ed.), Critical Studies of Calderón’s Comedias, en Pedro Calderón de la Barca. Comedias, London, Gregg / Tamesis, 1973, vol. XIX, pp. 47-77.

Parker, Alexander A., «La religión y el estado: La cisma de Ingalaterra», La imaginación y el arte de Calderón, Madrid, Cátedra, 1991, pp. 305-348.

Petro del Barrio, Antonia, La legitimación de la violencia en la comedia española del siglo XVII, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2006.

Rivadeneyra, Pedro, Historia eclesiástica del cisma del reino de Inglaterra, Madrid, Imprenta Real, 1674.

Rivadeneyra, Pedro, Obras escogidas, ed. Vicente de la Fuente, Madrid, Biblioteca de Autores Españoles vol. 60, 1952. La introducción ocupa las pp. 177-79; el texto, pp. 181-357.

Rogers, Daniel de W., «La imaginación de Semíramis», Hacia Calderón: segundo coloquio anglogermano, Hamburgo 1970, ed. Hans Flasche, Berlin / New York, Gruyter, 1973, pp. 171-179.

Ruiz Ramón, Francisco, Tragedias de Pedro Calderón de la Barca I, ed. e introducción de Francisco Ruiz Ramón, Madrid, Alianza, 1967.

Ruiz Ramón, Francisco, Calderón y la tragedia, Madrid, Alhambra, 1984.

Ruiz Ramón, Francisco, Paradigmas del teatro clásico español, Cátedra, Madrid, 1987.

Ruiz Ramón, Francisco, «Mitos del poder: La vida es sueño», En torno al teatro del Siglo de Oro (Jornadas VII-VIII, Almería), Almería, Instituto de Estudios Almerienses, 1992, pp. 61-77.

Sargent, Cecilia V., A study of the dramatic works of Cristóbal de Virués, New York, Instituto de las Españas en los Estados Unidos, 1930.

Shapiro, Marianne, «Semiramis in Inferno V», Romance Notes, 16, 2, 1975, pp. 455-456.

Shergold, Nigel D. y John E. Varey, «Some Early Calderón Dates», Bulletin of Hispanic Studies, 38, 1961, pp. 275-276.

Stoll, Anita K. y Dawn L. Smith, The Perception of Women in the Spanish Theater of the Golden Age, London / Toronto, Bucknell University Press, 1991.

Stoll, Anita K. y Dawn L. Smith (eds.), Gender, Identity and Representation in Spanish Golden Age, Lewisburg, Bucknell University Press, 2000.

Valbuena Briones, Ángel, Perspectiva crítica de los dramas de Calderón, Madrid / México / Pamplona, RIALP, 1965. [Capítulo dedicado a La hija del aire: pp. 230-238].

Valbuena Prat, Ángel, Historia del teatro español, Barcelona, Noguer, 1956. [La hija del aire: pp. 394-404].

Back to Top

Document information

Published on 16/11/17
Accepted on 16/11/17
Submitted on 16/11/17

Volume 10, Issue 1, 2017
Licence: CC BY-NC-SA license

Document Score

0

Views 1
Recommendations 0

Share this document

claim authorship

Are you one of the authors of this document?